Forskningsområdet Oral sundhed, samfund og teknologi

Formål/baggrund

I SuSam har vi patienten i centrum og har som mål at bedrive tværfaglig og tværsektoriel helhedsorienteret forskning, med fokus på relevans og værdi for patienterne og samfundet og bidrager på den måde til bedre og sundere liv fra barndom til alderdom.

Forskningstema/vigtigste fokusområde

Der er fortsat store grupper af børn, unge og voksne hvis generelle helbred og livskvalitet påvirkes af orale problemer. Det drejer sig bl.a. om socialt udsatte, den voksende ældrebefolkning og patienter med medfødte og erhvervede sygdomme.

Vi arbejder med forskning i og behandling af kranio- og orofacial udvikling, funktion og rehabilitering. Vi anvender en multidisciplinær tilgang og samarbejder med bl.a. hospitaler, regioner og kommuner. Der er fokus på klinisk interventionsforskning, brug af tilgængelige data og avancerede medico-tekniske metoder og udstyr. Formålet hermed er, at udvikle og teste nye anvendelsesorienterede tilgange, teknologier, forebyggelsesmetoder og behandlinger.

Forskningsområdeleder

Lektor Esben Boeskov Øzhayat