Nyheder fra Odontologisk Institut

Forskningssamarbejde Plandent

14. februar 2022

Nyt forskningssamarbejde mellem Odontologisk Institut og Plandent A/S - på fælles mission for den danske folkesundhed

Parodontitis og bakterier

10. februar 2021

Tandkødssygdommen parodontitis øger risiko for bakterier i donorblod

Zendium forskerpris 2019

24. oktober 2019

Zendium forskerpris 2019 til lektor, dr.odont. Daniel Belstrøm

Talks på toppen

19. oktober 2018

Kom til cocktails, udsigt og foredrag om tandsundhed på toppen af Mærsk Tårnet torsdag den 25. oktober 2018

Plast kan erstatte boring

8. februar 2017

Forskningsprojekt på Tandlægeskolen viser, at plastlakeringer på tænder kan erstatte smertefulde boringer

Middel mod kræft

28. juni 2016

Forskere har udviklet et nyt antistof, som formentlig kan være et middel mod en lang række kræftsygdomme.

Vinder af CeramX Contest 2016

19. maj 2016

Tandlægestuderende fra Odontologisk Institut på første- og andenpladsen i CeramX Case Contest 2016

Vinder af CeramX Contest 2015

23. juni 2015

Stud.odont. Yousra Akhlef er årets nordiske vinder af Dentsplys posterkonkurrence CeramX Case Contest

Bevilling fra Det Frie Forskningsråd

23. juni 2015

Lektor Sally Dabelsteen har modtaget en bevilling på ca. 2,6 millioner kr. fra Det Frie Forskningsråd (Sundhed og Sygdom)

EU-bevilling

7. maj 2015

Odontologisk Institut har modtaget 2,7 millioner til den danske del af det 4-årige EU-projekt "Added value for oral care". Den danske del af projektet er ledet af lektor Lisa Bøge Christensen, og projektet udføres i samarbejde med seks universiteter i England, Irland, Holland, Tyskland og Ungarn.

Tandsundhed hos børn på verdensplan

31. marts 2015

Forskningsprojekt ledet af professor Poul Erik Petersen udvikler en effektiv model for bekæmpelse af et stigende antal cariesangreb hos børn i Asien.

Glasionomercement

10. marts 2015

Sammen med forskere på Niels Bohr Instituttet arbejder lektor Ana Benetti på at udvikle et alternativt kviksølvfrit materiale til tandfyldninger. Valget er faldet på glasionomercement, der har særlige fordele frem for plastmaterialer.

På vej mod en bæredygtig tandlægeskole

19. september 2014

Tandlægeskolen på Københavns Universitet forenkler sin ledelsesstruktur og organisation. Samtidig nedlægges en række stillinger. Det er vigtige skridt mod en økonomi i balance med en fortsat høj kvalitet af uddannelse og forskning.

Kampagne om mundkræft

4. september 2014

Lektor Siri Beier Jensen interviewes på TV2 News om kræft i munden, herunder om den stigning i antallet af tilfælde, der er set i de senere år.

Stor bevilling fra Kræftens Bekæmpelse

6. juni 2014

Lektor Siri Beier Jensen har modtaget 1.265.000 kr. fra Kræftens Bekæmpelse til projektet: "Interventionsstudie til forebyggelse og lindring af akutte mundhulekomplikationer og senfølger hos strålebehandlede patienter med hoved-halskræft".

Lone Schou Vice President for IADR GOHIRN

20. maj 2014

Sektionsleder Lone Schou er valgt til Vice President for IADR Global Oral Health Inequalities Research Network (GOHIRN)

Forskere skaber kunstig hud

5. maj 2014

Lektor Sally Dabelsteen kommenterer forskningsresultater fra King's College i London inden for fremstilling af kunstig hud i DR2 nyhedsprogrammet Dagen.

Dentsply IIS Award 2013

31. marts 2014

Postdoc Katarzyna Gurzawska har vundet Dentsply IIS Award 2013 med sin præsentation af projektet: Plant-derived molecules, pectins as a novel nanocoating for improvement of osseointegration.

Poster får 1. plads

27. februar 2014

Stud.odont. Cecilie Lautrup har fået en flot 1. plads med sin poster i en nordisk-baltisk konkurrence om udførelse af æstetisk tandbehandling.

Forskere motiverer diabetespatienter til sund adfærd

28. januar 2014

Adjunkt Ayse Cinar har netop publiceret de seneste resultater af et forskningsprojekt, der demonstrerer betydningen af health coaching for type-2 diabetespatienters tandsundhed. Forskningsprojektet foregår i samarbejde med sektionsleder Lone Schou og professor Maximilian de Courten, Copenhagen School of Global Health.

Gigtforeningens Studenterpris går til tandlægestuderende

30. maj 2013

Den 29. maj fik odontologistuderende Ellen Kaas overrakt Gigtforeningens Studenterpris 2013 på 10.000 kr.

NOF Hatton Award 2012

3. oktober 2012

Tandlægestuderende Ellen Kaas ved Odontologisk Institut, har vundet dette års NOF Hatton Award

Ny præsident 2013 for den Skandinaviske Division under IADR

3. oktober 2012

Lektor, ph.d., tandlæge Anne Marie Lynge Pedersen er valgt som ny præsident 2013 for den Skandinaviske Division under IADR (NOF)

Tandlæger har succes med at lakere huller i tænderne

12. september 2012

Tandlæger har succes med at lakere huller i tænderne

Odontologisk Institut med i ph.d.-cup

26. januar 2012

Azam Bakhshandeh fra Odontologisk Institut udpeget til at deltage i Dagbladets Informations årlige ph.d.-cup

Lak kan erstatte tandlægens bor og plomber

26. april 2010

Resultaterne af et stort studie peger på, at tandlæger i fremtiden ofte kan nøjes med at lakere i stedet for at udbore huller i tænderne.

Instruks for mundpleje under strålebehandling

11. december 2009

Instruks for mundpleje under strålebehandling af patienter med hovedhalskræft.